Hvad er SEO – søgemaskineoptimering?

SEO – Udgivet: 5. maj 2017

– Jeg vil ikke bruge lang tid på, at beskrive hvad SEO er. Jeg vil hellere forklare hvad du kan gøre, for at mestre kunsten!
SEO er helt kort “Search Engine Optimizing”, på dansk søgemaskineoptimering. Det handler om at optimere alt dit indhold, så Google og andre søgemaskiner “ranker” din side højere end dine konkurrenter. Statistikker siger, at de 3 øverste resultater på Google’s side 1, får 60% af alle besøgende. Det gælder derfor om at få din side til at ligge så højt som muligt på relevante søgeord. Dette kaldes organiske søgeresultater og betyder, at det ikke er en betalt annonce/link. Gratis organisk trafik er altid det bedste!

SEO er et emne i konstant udvikling, og derfor vil der aldrig være et facit for, hvordan du kommer til tops i søgemaskinerne. Men har du grundstenene på plads, kan du altid optimere og opdatere, når en søgemaskine tilføjer nye “spilleregler”.

Jeg har samlet min viden om SEO anno 2017 nedenfor. Læs om Forenigo

seo

SEO – Søgemaskineoptimering – består af 2 overordnede elementer: der er “Onpage” og “Offpage”. Du skal have helt styr på “Onpage” før, at du kan koncentrere dig om “Offpage” og lave annoncer med videre. Derudover skal søgemaskinerne kunne “lide” din hjemmesideudbyder, og din side må ikke indeholde basale fejl som stavefejl og lignende.

 

“Onpage” SEO

Dette element i SEO er betegnelsen for alt det interne, altså selve din hjemmeside. Det kan du påvirke med det samme. Hvis man ikke har fundamentet i orden, kan huset ikke bygges. Derfor er dette det vigtigste afsnit i opbygningen og promoveringen af en hjemmeside.

 

Keyword, url og content

For det første skal du sikre dig, at det “keyword” – søgeord – du vil trække besøgende ind fra er populært. Dette kan du undersøge på Google Trends. Hvis du for eksempel har en blog og du vil skrive et indlæg om “fitness”, kan du se hvor mange, der har søgt efter dette igennem tid. Det betyder både, at der nok også er en del konkurrenter, men det er også her, dine nye følgere vil komme fra. Derfor skal din URL hedde “eksempel.dk/fitness”.

Nu skal du fokusere på “content” – indhold. Dit indhold skal være relevant i forhold til dit søgeord “fitness”, og dit indlæg skal minimum være på 300 ord. Google gider ikke at indeksere din side, hvis der ikke er nok relevant indhold. Derudover skal du også selv skrive dine “Google Titles og Metas descriptions”. Hvad enten du laver en gratis hjemmeside eller en hjemmeside med Forenigo Pro, følger der automatisk et plugin med, der hjælper dig med dine tekster og Google. Det er ikke alle steder man selv kan få lov til det, men det kan du altså her, uanset din Forenigo-version. Desuden er en Forenigo hjemmeside ekstremt indekserbar, hvilket vil sige, at Google elsker vores sider, hvis de indeholder relevant indhold

OPRET HJEMMESIDE NU

Design og PageSpeed

Det næste er selve dit layout og sidens konstruktion. Den skal være overskuelig, lede læserne/kunderne videre og ikke være for “tung”. Du skal koncentrere dig om simpelt, flot design og ikke bruge for tunge elementer, der forhøjer indlæsningstiden. Det vigtigste er, at din side er “Responsiv”. Det betyder, at den nemt tilpasser sig alle platforme som Computer, Tablet og Mobiltelefon. Dette er en af de nyere “spilleregler” fra Google (November 2016), som betyder, at hvis din side ikke ser godt ud på en mobil enhed, falder du i søgeresultaterne. Der var en del problemer med flere firmaer, der før var på side 1 i Google søgninger, som endte på side 5 i november 2016, fordi de ikke var mobiloptimerede. Se eventuelt dette link, hvis du vil vide mere om emnet. – Google Search is Going Mobile-First

Udover designet skal din side være hurtig. Hvis det tager for lang tid at indlæse din side, falder du også i søgeresultaterne. Derfor er det vigtigt, at dine billeder ikke fylder for meget, og at du ikke bruger for mange special-designede elementer på din side. Hvis du laver en Forenigo-side, bliver dine billeder automatisk komprimerede, uden at kvaliteten af billedet går tabt!

 

“Offpage” SEO

Dette element er betegnelsen for alt det eksterne. Her skal du påvirke din side udefra, og dette er en lidt længere proces.

 

Backlinks

Backlinks er når du fra en anden hjemmeside linker til noget indhold på din egen side. Det kan du gøre ved at finde relevante debatter der omhandler dit emne. Her kan du ofte deltage i debatten enten ved at oprette en bruger, eller ved at skrive din email og dit svar. Det bedste er, hvis du kan hjælpe en person, der spøger om noget. Er der for eksempel en, der har et problem, som du har svaret på, kan dette gøres ved at skrive lidt tekst, der omhandler dit indlæg og smide linket til sidst. Så vil flere personer måske besøge din side, fordi de kan se, at du har styr på det.

Det gælder om at bruge sider med mange brugere. Disse sider rangerer ofte højt i søgemaskinerne, og når en sådan side linker til din, fortæller den Google, at du er OK. Hvis du kan få mange besøgene fra en simpel kommentar på en stor side, vil dette helt sikkert have en positiv effekt på dine organiske søgeresultater.

Du kan regelmæssigt gå ind på disse fora og være aktiv i nye debatter. Dette er en væsentlig faktor i søgemaskineoptimering og det er gratis!

– Husk at når man backlinker fra Instagram, at alle links på opslag er på “nonFollow” – kun din Bio er med “doFollow”. Derfor skal du altid have dit link i din bio (profiltekst). Når du så laver et opslag, skriver du “Link i bio”. Hvis folk følger “nonFollow” links, sker der intet ved dine organiske placeringer.

 

AdWords og annoncer

Til slut er der mulighederne for at påvirke dit besøgstal med betalte annoncer. Dette skal du absolut først gøre, når du har helt styr på de andre elementer. Når du har det, kan du annoncere engang imellem og derved også forhøje dit organiske besøgstal. Grundlæggende gælder, at hvis din side har mange besøgende, stiger du automatisk også i organiske søgninger.

Google AdWords er smart, men kan blive dyrt. Hvis du laver en annonce på AdWords, kan du, hvis du betaler nok, blive vist på side 1 -øverst! Dette er godt, hvis du har et søgeord eller søgeterm, som ligger lavt i placeringerne. Her kan du altså fange dine kunder med det samme på et populært søgeord og før dine konkurrenter.

Udover AdWords kan det også være en god idé med en Facebookside. Du kan selvfølgelig få familie og venner til at dele din side, og hjælpe dig med at få budskabet ud. Det er gratis, men ønsker du større effekt, kan du lave en annonce. Dette koster selvfølgelig også lidt, men din annonce bliver vist til din målgruppe og til folk, som søger eller har søgt efter lignende sider.

Lad ikke dine betalte annoncer være i drift hele tiden, men opret en annonce og lad den køre lidt. Herefter holder du en pause og måler effekten over tid.

Det bedste værktøj til at måle effekten af din søgemaskineoptimering er Google Analytics. Her kan du for eksempel se din besøgende målgruppe, rangering af dine sider og de søgetermer, der er blevet brugt til at finde frem til din side. Dette SKAL du bruge, og her kan du konkludere på det arbejde, du udfører. Derfor er Forenigo’s hjemmesider også udstyret med et “Analytics” plugin, så du nemt kan tilknytte din “Analytics” bruger.

Læs om flere Funktioner på Forenigo eller Opret en hjemmeside

 

seo